A máramarosszigeti Tisza páholy páholyháza

α

Páholyház
Tisza páholy
A páholyház egykor
A páholy neve Tisza páholy
Helység Máramarossziget
Tervező
Az építés ideje 1914-15
A felszentelés ideje 1915
Egykori címe Lónyay út
Mai címe Str. Maniu Iuliu 67.
A_m%25C3%25A1ramarosszigeti_Tisza_p%25C3%25A1holy_sz%25C3%25A9kh%25C3%25A1za_ma.png
A páholyház ma

A páholyház története

"Máramarosszigeten a XX-ik század első évtizedében épült fel a szabadkőműves "Tisza" páholy temploma a Lónyay-úton."[1]

A Tisza páholy 1877-ben alakult a Jánosrendi Nagypáholy keretei között, de tíz év után kifulladt és abbahagyta működését. Második korszaka 1911-től 1919-ig tartott a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy "védelme alatt".

1911. február 2-án "szabad ég alatt" tartott alakuló munkájukon 19 szabadkőműves vett részt (a debreceni "Haladás" páholyból 15, a budapesti "Demokratia" és "Prometheus" páholyból 2-2 fő), amelyet 1911. március 18-án követett a végleges alakuló munka.

A megalakulás után hamarosan tervbe vették egy saját tulajdonú páholyház megépítését.

A páholyház építés anyagi alapjának megteremtésére a páholy tagjai mintegy 14000 koronát gyűjtöttek össze, ehhez a testvérpáholyok 2200 koronával járultak hozzá, s a Nagypáholy vidéki páholyházak építési alapjából 20000 koronás segélyt szavaztak meg számukra. (Az alapot kezelő, ún, "7-es bizottság" alelnöke Popini Albert volt, a nyíregyházi "Szabolcs" páholy főmestere, aki jól ismerte a "Tisza" páholyt és támogatásával a máramarosszigeti páholy kapta az alap első segélyét.)

A páholy ebből az összegből 1913. március 30-án kelt vételi szerződésben vásárolt meg 8300 koronáért egy telket a páholyház céljára, s további kölcsönök felvételével építettek fel székházukat. Az építkezés vezetője Terebesi Mihály volt, aki páholytagként a legnagyobb figyelemmel végezte munkáját.

A páholyházat 1915-ben felszentelték és használatba vették, bár még nem volt teljesen kész. 1918-ban erre (az emeletre vezető lépcső hiányára) hivatkoztak annak magyarázatául, hogy eltérően a többi páholytól, nem alakították át kórházzá a páholyházat.[2]

Ma műemléki védelem alatt áll, MM-II-m-B-04734 kóddal jelölve.

Korábban általános iskola volt, ma a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem máramarosszigeti kihelyezett tagozatának kollégiumi épületeként hasznosítják.[3]

Jegyzetek

  1. Zolopcsuk Pál Róbert: Máramarossziget építészeti fejlődése 1887 -1914 között
  2. Istoria lojei "Tisa" or.: Sighetu Marmatiei (partea 1)
  3. Sediul Lojei francmasonice, azi şcoală generală

Források és szakirodalom

  • Istoria lojei "Tisa" or.: Sighetu Marmatiei (partea 1), Sighetul Marmatiei 2012.

Kapcsolódó szócikkek

Ω