A szombathelyi Ébredés páholy páholyháza

α

Páholyház
[{{{nagyképe}}} A szombathelyi Ébredés Szabadkőműves páholy homlokzata - kicsi.jpg]
A páholyház egykor
A páholy neve Ébredés páholy
Helység Szombathely
Tervező Weis Oscar Jakab
Az építés ideje 1912
A felszentelés ideje 1912. október 26.
Egykori címe Zrínyi Ilona utca 23.
Mai címe Zrínyi Ilona utca 21.
[ A szombathelyi Ébredés Szabadkőműves páholy székháza.jpg]
A páholyház ma

A páholyház története

A szombathelyi „Ébredés” szabadkőműves páholy 1902-ben alakult. Első főmestere Bárdossy István volt, aki korábban szombathelyi főszolgabíróként (1867 – 1871), majd Szombathely polgármestereként (1872 – 1878) vett részt a közéletben. Az Ébredés páholy a nagyobb vidéki páholyok közé tartozott, 1917-ben 84 tagja volt. A szabadkőműves páholy gazdasági erejét jelzi, hogy 1912-ben önálló páholyházat építettek, amit Weis Oscar Jakab tervezett. 1912 október 26-án avatták fel a Zrínyi Ilona utca 23. szám alatti páholyházát, aminek ma 21. a házszáma. Szombathelyen a páholyház homlokzata egy görög templomra utal.

A tagság létszáma 1913 környékén megközelítette a százat. Néhány ismertebb név a szombathelyi szabadkőművesek közül: Kiskos István (1914 – 1930 között Szombathely polgármestere), Gerlits Sándor (az Erdei Iskola megszervezője), Andráskay Müller Ede (építési vállalkozó), Lékai Lingauer Albin (a Vasvármegye tulajdonos-főszerkesztője), Seemann Gábor (a Felsőkereskedelmi Iskola igazgatója).
Szociális tevékenységében a gyermekgondozás állt az előtérben, de foglalkozott a nők választójogával, a törvénytelen gyermekek jogviszonyával és az alkoholizmus elleni küzdelemmel is. Ifjúsági könyvtárat is létesített.

Szombathelyen az Ébredéssel egy időben működött még a "Horváth Boldizsár az Igazsághoz" reform szabadkőműves páholy is.

A szabadkőműves páholyokat 1920-ban feloszlatták, így az Ébredés páholy is beszüntette működését. A páholyházat a következő években előbb katonai, majd iskolai célokra használták (1922-től 1930-ig a Felsőkereskedelmi Iskola három tanterme ill. tanári szoba volt itt), később lakásokat alakítottak ki benne. Belső tereit átépítették, de homlokzatán csak kisebb átalakításokat végeztek.

Jegyzetek

Források és szakirodalom

Kapcsolódó szócikkek

Ω