Auer Miklós

α

Auer Miklós
Auer%252520Mikl%2525C3%2525B3s.jpg
Életrajzi adatai
Születési neve
Születése helye Győr
Születése ideje 1903. június 02.
Foglalkozása vegyész
Értékelése Szabadkőműves relikviák gyűjtője
Halála helye Budapest
Halála ideje 1979. szeptember 29.

A szabadkőművesség hazai betiltása idején, 1935 novemberében Bécsben, az In Labore Virtus páholyba vették fel.[1] Az 1945 után újra működő páholyok közül a Régi hívekben folytatta szabadkőműves pályafutását, s ott is avatták mesterré 1946-ban. A szabadkőművesség 1950. évi betiltása után apját, Auer Róbertet[2] követve folytatta a szabadkőműves emlékek gyűjtését.[3] Gyűjtő szenvedélye a numizmatika terén teljesedett ki, 1975. október 16-án tartott egy nagysikerű előadást "Magyarországi szabadkőműves jelvények" címmel, ami írásban is megjelent a Numizmatikai évkönyvben. Ezirányú munkásságának összefoglalása lett a "Magyarország szabadkőműves jelvényei" című 124 oldalas műve, amely máig kiadatlanul a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti tárának birtokában van. Német fordítása is elkészült, kiadó is lett volna rá, de az illusztráló képek korabeli minősége miatt újra kellene fényképezni az egész anyagot, amelynek nehézségeit és költségét egyelőre senki sem vállalta. Két éremportré is készült róla, az egyiket Csúcs Ferenc készítette 1963-ban 22 számozott példányban, a másikat Reményi József éremművész 1967-ben. Szabadkőművességet érintő kérdésekben konzulense volt H. Balázs Éva és Kun Miklós történészeknek, ill. szaktanácsadója volt "A Pendragon legenda" című filmnek. Közreműködött a Nemzeti Múzeum szabadkőműves anyagának rendezésében is.

Halála után a szabadkőműves relikviákat tartalmazó gyűjteményét a Magyar Nemzeti Múzeum vásárolta meg, amivel az addiginál lényegesen bővebb anyag kerülhetett kiállításra és áll a kutatók rendelkezésére a raktárakban.

Jegyzetek

  1. Kodek 2009a, 24. oldal.
  2. Palatinus II. 10. oldal: "Auer Róbert magánmérnök Bpest, szül. 1875. Fv. 1910. Humboldt p. III."
  3. Fennmaradt egy levele 1948-ból, amelyben a debreceni páholyok jelvényeit keresi gyűjteménye számára.
Auer%252520a1.jpg
Auer Miklós emlékérem a oldal
Auer%252520b1.jpg
Auer Miklós emlékérem b oldal
Auer%252520Mikl%2525C3%2525B3s%252520mesteroklevele%25252B%25252B.jpg
Auer Miklós mesteroklevele, Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum

Jelentkezés ideje
Jelentkezés páholya n.a.
Kezes
Kutatók
Felvétel ideje 1935. november 01.
Felvétel páholya In Labore Virtus
Legényavatás ideje
Legényavatás páholya
Mesteravatás ideje 1946. április 04.
Mesteravatás páholya Neuschloss, a Régi hívek páholy

  • Auer Miklós: Magyarországi szabadkőműves jelvények, In: Magyar Numizmatikai Társulat évkönyve 1975, Magyar Numizmatikai Társulat, Budapest, 1976, 51-60. oldal
  • Auer Miklós: Schlaraffia – egy különös egyesület. In: Az Érem 1975/1. sz. 33–36.;

Források

  • SERLEGVACSORAI MEGEMLÉKEZÉS AUER MIKLÓSRÓL (Saltzer Ernő köszöntője), A MAGYAR NUMIZMATIKAI TÁRSULAT ÉVKÖNYVE 1981-82., Kiadás: 1991. 207. oldal
  • Soós Ferenc: Magyar numizmatikusok panteonja, Bp., Argumentum, Magyar Éremgyűjtők Egyesülete, Magyar Numizmatikai Társulat, 2010.
  • Kodek 2009a: Kodek, Günter K.: Unsere Bausteine sind die Menschen Die Mitglieder der Wiener Freimaurer-Logen 1868-1938, Löcker Verlag, 2009.
  • Palatinus II.: Palatinus József: A szabadkőművesség bűnei II.: A magyarországi szabadkőműves páholyok tagjainak névsora 1868-tól 1920-ig. Budapest: Budai-Bernwallner József könyvnyomdája. 1939.
  • Magyar Nemzeti Múzeum Gyűjtemények Történeti Tár Szabadkőműves Gyűjtemény https://mnm.hu/hu/gyujtemenyek/historical-repository/szabadkomuves-gyujtemeny

Kapcsolódó szócikkek

Ω