Mádai Dávid Sámuel

α

Mádai Dávid Sámuel
Mádai Dávid Sámuel
Életrajzi adatai
Születési neve
Születése helye Selmecbánya
Születése ideje 1709. január 04.
Foglalkozása orvos
Értékelése orvos, egyetemi tanár és numizmatikus
Halála helye Benkendorf
Halála ideje 1780. július 02.

A Hallében működő udvari orvos 1744-ben lépett be a helyi, 1743-ban alakult "Zu den drei goldenen Schlüsseln" (A három arany kulcshoz) szabadkőműves páholyba. Először 1746-ben választották főmesterré, majd 1748-ban ebben a tisztségében megerősítették. Azt, hogy lelkesen vett részt a páholy munkájában, mutatják ezzel kapcsolatosan fennmaradt írásai, mint pl. az 1746-os János ünnepély megnyitóbeszéde.[1]

A páholy is megbecsülte a tudós orvosdoktort, s valószínűleg numizmatikai érdeklődését[2] is értékelve emlékérmet adtak ki a tiszteletére. Az érme egyik oldalán Madai jellegzetes portréja látható a "Magister Supremus Ill. Hallensis" (Halle érdemes főmestere) felirattal, a hátoldalon pedig a hit szimbolikus ábrázolása szerepel "Coniunge iuvabit" (Segíts te is!) szöveggel.[3]

Jegyzetek

  1. Kaiser-Piechocki 1971, 68. old.
  2. Varannai 1959, 51. oldal: "1793-ban Wermuth örökítette meg barokkos kivitelezésű érmén. Az érem hátlapja megemlíti Madai numizmatikai érdemeit is, amiről 4 kötetes munkája Vollständliges Thalerkabinet is tanúskodik."
  3. Kaiser-Piechocki 1971, 68. old.

Jelentkezés ideje
Jelentkezés páholya n.a.
Kezes
Kutatók
Felvétel ideje 1744. augusztus 24.
Felvétel páholya Zu den drei goldenen Schlüsseln (Halle)
Legényavatás ideje
Legényavatás páholya
Mesteravatás ideje
Mesteravatás páholya

Források

Kapcsolódó szócikkek

Ω