Pogány József

α

dr. Pogány József
dr. Pogány József
Életrajzi adatai
Születési neve Schwartz József
Születése helye Budapest
Születése ideje 1886. november 08.
Foglalkozása politikus, újságíró, irdodalomkritikus
Értékelése A Tanácsköztársaság egyik vezetője
Halála helye Szovjetunió
Halála ideje 1938. február 08.

Pogány József fiatal újságíró korában, 1912-ben jelentkezett a Martinovics páholyba, ahova egy év múlva fel is vették, majd 1914-ben egy napon avatták legénnyé és mesterré.

A páholy tagjai közül 1918-ban a szociáldemokraták kiléptek (fedeztek) - pártutasításra. Választaniuk kellett a párttagságuk és szabadkőműves páholy tagságuk között a Szociáldemokrata párt határozata alapján. Így hagyta el a páholyt Pogány József, s rajta kívül Diner-Dénes József, Kunfi Zsigmond, Rónai Zoltán, Vágó József. Nevük később az őszirózsás forradalomban és a Tanácsköztársaságban játszott vezető szerepük alapján lett ismert.

Pogány József a Tanácsköztársaság alatt hadügyi, külügyi és közoktatási népbiztos is volt.

A Tisza-per előkészítése során megvádolták az őszirózsás forradalom napján Tisza István ellen elkövetett merényletben való részvétellel, ezért a magyar kormány kiadatását kérte Ausztriától. Állítólag Pogány a merénylet idején éppen az Astoria Szálló erkélyéről beszélt az összegyűlt tömeghez, a nyugalom fenntartását kérve, így Ausztria megtagadta kiadatását; az eljárást a Bethlen-kormány meg is szüntette.

A Kominternben végzett szervező tevékenysége után Sztálin 1937-39-es tisztogatásainak egyik áldozata lett.

Jegyzetek

Jelentkezés ideje 1912. március 15.
Jelentkezés páholya n.a.
Kezes
Kutatók
Felvétel ideje 1912. május 03.
Felvétel páholya Martinovics páholy
Legényavatás ideje 1914. február 13.
Legényavatás páholya Martinovics páholy
Mesteravatás ideje 1914. február 13.
Mesteravatás páholya Martinovics páholy

Források

Kapcsolódó szócikkek

Ω