Polányi Károly

α

Polányi Károly
Karl_Polanyi.png
Életrajzi adatai
Születési neve
Születése helye Bécs
Születése ideje 1886. október 25.
Foglalkozása gazdaságtörténész, filozófus, társadalompolitikus
Értékelése
Halála helye Torontó
Halála ideje 1964. április 23.

Polányi Károly, a neves gazdaságtörténész, szociálfilozófus, társadalompolitikus fiatal korában szabadkőműves páholyokban tartott előadásokkal kezdte meg elméleti munkásságát.

Polányi Károly első elnöke volt az 1908-ban (szabadkőműves támogatással) alakult Galilei Körnek, és a kör fennállása alatt végig igazi vezéregyénisége. A Galilei Kör nagy márciusi ünnepségein rendszeresen Polányi beszélt.

Munkatársa volt az Archimedes páholy támogatásával működő Szabadgondolat polgári radikális irányzatú folyóiratnak 1911 - 14. között és szerkesztője 1918-ban.

1913. október 24-én olvastatott fel felvételi kérelme, s december 5-én fogadták be az Archimédesz szabadkőműves páholy "testvéri láncába". Az adózás alól mentesült mint "szűk kereseti viszonyok között élő, e kedvezményre érdemes testvér".

1914. február 13-án és 20-án előadást tartott az Archimédesz páholyban a tudomány és az erkölcs viszonyáról. 1914. február 27-én a Comenius páholyban tartott előadást a szabadgondolkodói mozgalomról. 1914. márciusban és áprilisban előadás-sorozatot tartott a szabadkőművesség és a szabadgondolkodó mozgalom viszonyáról. (Március 4. - Humbold páholy; márc. 9. - Március; márc. 10. - Minerva; márc. 31. és ápr. 14. - Könyves Kálmán; ápr. 21. - Philantropia.)

Az emigrációban barátjával, Jászi Oszkárral egy szabadkőműves páholy alapítása szerepelt terveik között.

Jegyzetek

Jelentkezés ideje
Jelentkezés páholya n.a.
Kezes
Kutatók
Felvétel ideje 1913. december 05.
Felvétel páholya Archimedes
Legényavatás ideje
Legényavatás páholya
Mesteravatás ideje
Mesteravatás páholya

Források

Kapcsolódó szócikkek

Ω