Splényi Ferenc

α

báró Mihálydi Splényi Ferenc
Spl%2525C3%2525A9nyi%252520Ferenc.jpg
Életrajzi adatai
Születési neve Splényi Ferenc Xavér
Születése helye Ternye
Születése ideje 1731. november 22.
Foglalkozása katolikus pap, váci püspök
Értékelése
Halála helye Vác
Halála ideje 1795. december 22.

A Hallgatagsághoz címzett pozsonyi páholyt 1776-ben vagy 1777-ban a Draskovich-féle rendszerhez való csatlakozásra bírta a Pozsonyban állomásozó Draskovich János nagymester. 1778-ban a páholy főmestere volt báró Splény Ferenc esztergomi kanonok, sümegi apát elébb (a rend feloszlatásáig) jezsuita, utóbb váci püspök. Fennmaradt egy nyugta, amely szerint báró Splény Ferenc kanonok 1781-ben 50 aranyat előlegezett az „arany-munkák” előmozdításául báró Splény Jánosnak (rendi neve Akus) – ami azt jelzi, hogy a Draskovich-féle magasabb fokok alkímiával is foglalkoztak.

Mivel az ország új fővárosa Buda lett, a hivatalok és a hivatalnokok 1783-tól kezdve ide áthelyeztettek. A Hallgatagsághoz címzett pozsonyi páholy így tagjainak nagyobb részével, köztük Splény Ferenccel átköltözött Budára, ahol 1784-ben már elkezdte működését. A tagok kisebbik - Pozsonyban maradt - részére alapították meg az Egyesüléshez című páholyt.

Splény Ferenc későbbi szabadkőműves tevékenységéről nem tudunk, feltehetőleg nem is nagyon lett volna módja rá, hiszen 1787 és 1795 között ő töltötte be Vác püspöki tisztjét.[1] Liberális nézeteire és tevékenységére jellemző, hogy 1790-ben ő terjesztette be a II. József halála után megrendült jogállású zsidók kérvényét helyzetük rendezésére, s ez alapján fogadták el az 1790:XXXVIII. törvénycikket, amely a magyar zsidóság jogalapját 1840-ig biztosította.[2]

Jegyzetek

  1. Tragor Ignác így ír püspökségéről: "A szabadkőműves Splényi püspök alatt szabadon olvashatta Vác felvilágosult polgársága az istentagadó, Rousseau és Voltaire hitetlenséget hirdető tanításait, megtalálta útját a szabadelvű szellem az alsópapság fiatalabb tagjainak körébe is. "
  2. E nagyjelentőségű törvénycikk alkotmányosan szentesítette a II. József által a zsidók számára létrehozott helyzetet. Azok a zsidók, akik II. József uralkodása alatt a városokba költözködtek, továbbra is háborítatlanul ott maradhattak, iskolákat végezhettek, egyetemet látogathattak stb.

Jelentkezés ideje
Jelentkezés páholya n.a.
Kezes
Kutatók
Felvétel ideje
Felvétel páholya Hallgatagsághoz ? páholy
Legényavatás ideje
Legényavatás páholya
Mesteravatás ideje
Mesteravatás páholya

Források

Kapcsolódó szócikkek

Ω