Vázsonyi Vilmos

α

Vázsonyi Vilmos
Vázsonyi Vilmos
Életrajzi adatai
Születési neve Weiszfeld Vilmos
Születése helye Sümeg
Születése ideje 1868. március 22.
Foglalkozása ügyvéd, politikus, miniszter
Értékelése
Halála helye Baden bei Wien
Halála ideje 1926-május-29

Vázsonyi Vilmos 1893. végén jelentkezett az Eötvös páholyba, egy hónappal később (1893. november 30.) megszavazták a felvételét, egy hét múlva felvették és fél év alatt eljutott a mester fokra. 1897. május 24-én fedezett (kilépett). Tizenhárom év múlva, 1910. december 7-én befogadta a Demokratia páholy.

Nem sokkal belépése után zajlott le a parlamentben a választójogi küzdelmekhez kapcsolódóan egy vita 1910. november 22–23-án a szabadkőművesekről. A vitában Polónyi Géza függetlenségi képviselő (és volt igazságügyminiszter, korábban Vázsonyi harcostársa) támadta a szabadkőművességet. Ehhez csatlakozva Huszár Károly néppárti képviselő is leszedte a keresztvizet a szabadkőművesekről. Huszár 1911. április elsején újabb, antiszemita kiindulópontú támadást intézett a szabadkőművesek ellen, személyében is inszinuálva Vázsonyit. A viták a páholyokba is beszűrődtek, egyesek különböző válaszlépéseket fontolgattak, mások nem tartották érdemesnek reagálni a vádakra. Mindenesetre megerősödtek a véleménykülönbségek a radikális és mérsékelt szabadkőművesek és páholyaik között.

Vázsonyi 1912. április 1-én keresztülvitte páholyában - még a szabadkőművesség betiltatását is kilátásba helyezve -, hogy ítéljék el és ne támogassák politikai ellenfele, a Jászi Oszkár fémjelezte Martinovics páholy által létrehozott radikális egyesületek tevékenységét. Amikor nagy szótöbbséggel elfogadott határozatát a Demokrátia páholy a többi páholy rosszallása miatt visszavonta, Vázsonyi Vilmos 1912. május 10-én sértődötten kilépett, annak ellenére, hogy álláspontját támogatva egy április 22-i fomesteri értekezleten azt az egyhangú határozat hozták, hogy csak oly profán célokat támogatnak erkölcsi és anyagi erejükkel, melyek a magyar szabadkőművesség megállapított céljaival és az általános szabadkőműves elvekkel és eszményekkel ellentétben nem állanak.

csillag%2520istvan%2520dr%2520vazsonyi%2520vilmos%2520szabadkomuves%2520erem%25201911.jpg
Csillag István: Dr. Vázsonyi Vilmos
V%25C3%25A1zsonyi%2520Vilmos%2520Dr.jpg
Bér Dezső: Vázsonyi Vilmos

Jegyzetek

Jelentkezés ideje 1893. október 26.
Jelentkezés páholya Eötvös páholy
Kezes
Kutatók Forrai, Beck, Weisz
Felvétel ideje 1893. december 7.
Felvétel páholya Eötvös páholy
Legényavatás ideje 1894. április 17. (vagy 12.)
Legényavatás páholya Eötvös páholy
Mesteravatás ideje 1894. május 10.
Mesteravatás páholya Eötvös páholy

Források

Kapcsolódó szócikkek

Ω