Vitberg, Alekszandr Lavrentyevics

α

Vitberg, Alekszandr Lavrentyevics
Vitberg, Alekszandr Lavrentyevics
Életrajzi adatai
Születési neve Carl Magnus Vitberg
Születése helye Szentpétervár
Születése ideje 1787. január 26.
Foglalkozása orosz klasszicista építész
Értékelése
Halála helye Szentpétervár
Halála ideje 1855. január 24.

A svéd származású orosz festő és építész 1802-ben ismerkedett meg tanulmányai során Alexander Labzin-nel a szentpétervári képzőművészeti főiskola alelnökével. Az ő ösztönzésére lépett be a "Умирающий сфинкс" (Dying Sphinx, Haldokló szfinx) páholyba, amelynek Labzin volt a főmestere. Vitbergre ebben az időben erősen hat a misztika, amely megjelenik munkásságában is. 1812-ben miután a francia csapatok kivonultak Oroszországból, I. Sándor cár győzelmi fogadalmat tett, hogy templomot épít a Megváltó tiszteletére. A építkezésre kiírt pályázatot az építész-festő Vitberg nyerte meg. Tervrajza a cár és köreinek megfelelően teli volt neoklasszicista és szabadkőműves elemekkel. A templom azonban az első tervrajzok alapján sosem készült el. Részben anyagi források hiánya rekesztette meg a munkálatot majd' 15 évre, részben mikor újra indult volna az építkezés, a későbbi cár, I. Miklós a bizánci-ortodox templomépítési hagyományokra cserélte fel a már meglévő, korábbi neoklasszicista építészeti tervet.

Jegyzetek

  • A Megváltó Krisztus katedrális - Vitberg terve

Jelentkezés ideje
Jelentkezés páholya n.a.
Kezes
Kutatók
Felvétel ideje
Felvétel páholya Haldokló szfinx páholy
Legényavatás ideje
Legényavatás páholya
Mesteravatás ideje
Mesteravatás páholya

Források

Kapcsolódó szócikkek

Ω